Pages

HYE SEMUA....WELCOME2 EVERYONE
TERIMA KASIH KERANA DATANG MELAWAT..Y(^_^)Y

About Me

My photo
Kedah, Malaysia
Nama aku Ummi. Aku suka senyum. Tak suka menangis. Impian aku nak hidup bahagia. Itu je. Yang lain aku tak kisah. O.o

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

Tuesday, September 13, 2011

Nak dengaq secebis nasihat tak???

Okeh.


Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Sihat? harap sihat okeh.


Hari ni aku tak nak celoteh hal aku panjang2..cuma mau share secebis..owh, secebis kah!..teheee...orait secebis nasihat untuk kita semua...wah, kebelakangan ni belog aku banyak berkisar pasal ilmu agama dan nasihat kan..


* walaupun baru 2 entry..haha..kira ok la kan..


Okeh. mari mula.


Tajuk nasihat ni, aku letak..nasihat yang indah! kenapa nasihat ini indah??? meh kita sama2 baca dan amal...ops..sebelum tuh, aku nak terangkan sikit, nasihat ni ada empat bahagian..so, kalau semua bahagian kita dapat seimbangkan..insyaAllah, berkat dan bahagia hidup kita..wekss!! ayat skema awat xtaw hari ni..huhu..


Bahagian pertama: KESIHATAN


1. Minum air banyak2! , kalau boleh bagi cukup 8 gelas sehari taw!
2. Bersederhana dalam mengambil makanan dan makan mengikut aturan, macam apa omputeh cakap tuh; eat breakfast like a king, lunch like a princess and dinner like a beggar. :)
3. Banyak kan membaca..kalau boleh, lagi banyak dari tahun lepas..kalau tahun lepas setengah buku..tahun nie cuba habis kan yea..habis kan yang tahun lepas pon dah dikira okay kot..teheee~
4. Tidur mencukupi..cuba tidur selama 7 jam sehari..jangan pulak melampau2 kalau tidur  dari zohor harini sampai zohor esok pulak yeaa..
5.Bersiar2 setiap hari selama 10-30 minit..dan, sambil bersiar2 tuh, jangan lupa SENYUM yea.. :)


Bahagian Kedua: KEPERIBADIAN


1. Jangan bandingkan hidup kamu dengan hidup orang lain. redha la..sebab setiap yang Allah janjikan untuk kita..itu yang terbaik.
2. Sentiasa berfikiran positif. jangan asyik fikir buruk jer..lama2 muka pun jadi buruk!.
tett! ok aku over je.
3. Bermimpi! biarpun ketika anda sedar. macam mana nak buat? try la..hehe
4. Lupa kan perkara yang lalu, tumpu pada masa hadapan. tak payah lagi nak ungkit2 benda lepas ok. tak mendatangkan faedah pun..kesudahan nanti gaduh jer memanjang...huhu
5. Senyum dan ketawa selalu. jangan ketawa sorang2, nanti kena cop GILA...bergaul dengan kawan2, pastu buat la lawak..kalau diorang tak ketawa..kau ketawa je..nanti diorang follow la..hahaha
6. Sentiasa beralah. ini kena tengok tempat dan keadaan jugak yea..perjuangkan apa yang hak!


Bahagian Ketiga: MASYARAKAT


1. Kalau duduk berjauhan, selalu la hubungi mak dan ayah anda. jangan habiskan kredit untuk boipren dengan gelpren je..yang sara korang mak ayah..bukan diorang!
2. Sentiasa bebuat baik untuk diri sendiri dan orang lain. bangun pagi2, fikir. apa yang korang nak buat hari ni untuk gembira kan semua orang?
3. Maafkan semua orang setiap hari. Ada pakar motivasi pesan, sebelum tidur, maafkan semua orang yang buat salah dengan kita, insyaAllah..bangun esok, hari kita lebih gembira. =)
4. Cuba luangkan masa bersama warga tua dan kanak2. warga tua ada banyak ilmu dan petua yang boleh dikongsikan...kanak2 pulak, diorang boleh mengembirakan korang! try la. 
5. Cuba buatkan sekurang-kurangnya 3 orang disamping anda senyum dan ketawa setiap hari. geletek badan diorang xaci yea..hehehe

Bahagian Keempat: KEHIDUPAN


1. Buat perkara yang terbaik!
2. Tabah menghadapi segala cabaran. Baik ker buruk ke, percayalah..ada hikmah terselindung.
3. Hadapi sesuatu dengan matang. Walau apa jua yang anda hadapi, senyum dan berusaha. itu lagi baik dari bermuram durja, :)
4. Perkara yang baik sentiasa datang kemudian. so, banyak kan bersabar. 


dah habis....macam mana? 


indah tak?


tak indah...tsk..tsk..tsk..korang ni memang xberjiwa motivasi!


haha..hope ada la secarik dua yang dapat kita amal kan rite, tak rugi membaca..tapi rugi tak amal..hehhee..


sekian nasihat dari aku,


gambar kurang hassam- taken by nabil farhan, adikku yang busuk! HAHA


selamat beramal! - profesor izi haji ali Eh! profesor umi zukipeli ( perasan!!)


Wassalam.


coret2: PLEASE realize that life is a school and you are here to learn. Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.



No comments:

Post a Comment