Pages

HYE SEMUA....WELCOME2 EVERYONE
TERIMA KASIH KERANA DATANG MELAWAT..Y(^_^)Y

About Me

My photo
Kedah, Malaysia
Nama aku Ummi. Aku suka senyum. Tak suka menangis. Impian aku nak hidup bahagia. Itu je. Yang lain aku tak kisah. O.o

Labels

Blogumulus by Roy Tanck and Amanda Fazani

Sunday, September 26, 2010

Jangan terlalu......

Assalamualaikum kawan2..
hehehe.. (^-^)
Post harini adalah post aku time xde kje n idea..
So td pas aku godek2 fb, aku jupe notes ni..
cam besh jer..
jadinyer n ingatan tulus eklas aku nk sharing is caring,
aku pn merajinkn dri tuk menulis notes tu di sni...jom la share, ape lg...ngeh2~

Tajuknyer adalah...
JANGAN TERLALU.........(cam tjuk filem lak.:p)

JANGAN TERLALU...
1. Terlalu lama berdiri – Merosakkan tulang. Urat sekitar kaki menjadi kembang.
2. Terlalu lama duduk – Merosakkan lipatan daging. Akan mudah dihinggapi penyakit tua. Tubuh badan menjadi kendur.
3. Terlalu lama berjalan – Merosakkan urat.
4. Terlalu lama melihat – Merosakkan darah.
5. Terlalu banyak tidur – Merosakkan tenaga. Menjadi pemalas. Jauh jodoh!
6. Terlalu banyak ketawa – Merosakkan usus / menghilangkan nur wajah (yang ini aku tambah..hehehe).
7. Terlalu kerap marah – Merosakkan hati. Cepat kelihatan tua.
8. Terlalu banyak berfikir – Merosakkan limpa. Kulit muka cepat berkedut. (fikir masalah umat takpe kot?)
9. Terlalu banyak bersedih – Merosakkan jantung.
10. Terlalu merana - Merosakkan paru-paru.
11. Terlalu takut – Merosakkan ginjal. Apabila fungsi ginjal terjejas, boleh mengakibatkan gejala kencing manis dan lemah jantung.
12. Terlalu kerap terkejut – Merosakkan pundi hempedu. Gejala pening kepala kerap dialami.
13. Terlalu banyak makan – Merosakkan pencernaan. Mudah mengalami keletihan, malas dan selalu mengantuk.
14. Terlalu banyak minum minuman berais – Merosakkan otot & lambung. Badan menjadi lembik. Berat badan meningkat. Mudah diserang penyakit & tidak kelihatan awet muda.
15. Terlalu banyak masa lapang – Merosakkan fikiran. Kelapangan masa yang terlalu banyak menimbulkan berbagai khayalan dan menimbulkan berbagai penyakit jiwa, kecuali masa lapang diisi dgn aktiviti hidup yg positif .

No comments:

Post a Comment